Skip to content
Home » Blog » “Met deze valide datasets en dashboards zitten we gebakken”

“Met deze valide datasets en dashboards zitten we gebakken”

Data vormt een belangrijk ingrediënt voor het succes van Biscuit International. Als grootste producent van private label koekjes en broodvervangers in Europa, beseft de organisatie dat ze waardevolle inzichten uit data kunnen halen. Grote reden voor Michel Verberg, manager master data and reporting bij Biscuit International, alle data betrouwbaar te maken en op efficiënte manier te verzamelen.

Dat er werk aan de winkel was, staat volgens Michel als een paal boven water. “We zijn een snel groeiende organisatie. Mede door enkele recente fusies, weten we dat onze data niet goed georganiseerd was. We liepen achter in business intelligence en sinds 2 jaar neem ik het stuk master data en reporting op mij. Het is belangrijk dat we data kunnen vertrouwen, vandaar dat we gestart zijn de basis goed neer te zetten. In juni vorig jaar trokken we Filip van den Heuvel aan ons hierbij te helpen.”

Er chocola van maken

Sindsdien heeft Biscuit Internationaal flinke stappen gezet. Michel: “Tijdens de Power BI-training die Filip in de zomer van 2023 gaf, zagen we direct zijn meerwaarde. En bovendien: het klikt. Elke 2 weken komt hij langs, ik verzamel alle vragen uit de business. We maken elke dag dat hij hier is zulke enorme sprongen. Dat is geweldig! Filip denkt na over welke data we kunnen gebruiken, hoe we dat efficiënt in kunnen regelen en valide kunnen maken. Door dit na te kijken en op te schonen. Dat heeft tot nu toe al geleid tot 6 werkende dashboards die onze organisatie vooruit helpen.”

Eén dataset als belangrijke bron voor vele dashboards

Waar Biscuit International voorheen vanuit verschillende systemen werkte en alles zelf aan elkaar moest knopen, verloopt dit sinds begin 2024 vanuit één platform. Michel vertelt: “We missen zelf de kennis en waren vaak handmatig en onhandig aan het knutselen. Nu staat er één dataset die als bron dient, dat vormt de basis voor vrijwel alle dashboards. Dat brengt overzicht. Inmiddels draaien er diverse dashboards, zoals:

  • Een forecast tracker dasboard: deze geeft inzicht in de mate waarin de voorspeling van de marktvraag op verschillende dimensies (artikel, klant etc.) correct was.
  • Een commercieel dashboard: geeft inzicht in onder meer verkoop en marges per land en klant.
  • Een supply chain dashboard: geeft grip op onze on-time leveringen, we kunnen onder meer selecteren op klant-, klantgroep- en artikelgroep niveau.

Je kunt je voorstellen dat dit onze organisatie ontzettend veel inzicht geeft. Dat helpt ons strategische beslissingen te maken, bij te sturen waar nodig en processen efficiënter in te richten.”

De juiste match

Nu de organisatie de meerwaarde ziet, volgen er steeds meer vragen vanuit de business. Michel: “Voorheen was er geen mogelijkheid om doelstellingen inzichtelijk te maken. Dankzij onze valide dataset kan dit nu wel. Filip heeft de wijsheid om datasets en dashboards te bouwen. Zijn kracht ligt ook in het meedenken over strategie, het analyseren en definiëren van datasets en opschonen van data. Wat ik bijzonder prettig vind ik dat hij eerlijk is, hij zegt het ook wanneer iets niet goed is. Hij is flexibel, altijd op tijd en zeer gemotiveerd. Bovendien zetten we regelmatig een stap terug om de situatie te overzien. Dat relativeren helpt om bij te sturen, indien nodig.”

De koek is nog lang niet op

De samenwerking smaakt naar meer. Michel: “Vanuit de organisatie ben ik het aanspreekpunt voor Filip en bereid ik elke meeting goed voor. Zodat we meters kunnen maken. Er liggen ook zeker plannen. Zo denken we na over het zelf ontwikkelen van een data lake, waardoor we afscheid kunnen nemen van losse rapportages. En waar mogelijk willen we automatiseren. Dat is een enorme klus waar Filip zeker van waarde kan zijn. Zo ver zijn we nog niet, voorlopig blijven Filip en ik de juiste data op de juiste manier bij elkaar brengen. En zorgen we ervoor dat alle data betrouwbaar is en blijft werken.”

Volgens Michel is betrouwbare data, dat eenvoudig opgehaald wordt vanuit een efficiënt proces, voor elke organisatie broodnodig. “Je kunt namelijk veel sneller zien waar de problemen binnen liggen. Door KPI’s te definiëren kun je er vervolgens induiken om zaken op te lossen. Dit leidt tot een betere inzet van resources, besparing van tijd en kosten en een verhoogde efficiency. Je kunt als organisatie dus kansen beter benutten.”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *