Skip to content
Home » Blog » Corona dashboard in Power BI

Corona dashboard in Power BI

Road4

Nu ik net als vele andere thuis zit verveel ik mij zeker niet. Zo heb ik een Power BI dashboard gemaakt van de wereldwijde ontwikkelingen van het Corona virus. Pagina 1 is een overzicht, pagina 2 de details per land.

Update Oktober 2020: het Dasbhoard heb ik offline gehaald, hier zie je 2 screenshots

Stappenplan

Wanneer je dit dashboard zelf wilt maken, dan heb ik de volgende tips/opmerkingen in chronologische volgorde voor je:

  • Laden Dit is de bron op Github. Data wordt dagelijks geupdate en is afkomstig van de John hopkins university.
  • Kies in Power BI Desktop voor de type bron Web om een verbinding te maken.
  • Combineer de 3 csv bestanden (Confirmed, Recovered, Deaths) van Github in de Query Editor. Zorg dat er één actieve data tabel is met de kolommen Location_key, Datum. Aantal, Status. Let goed op het datatype (abc,datum,123,abc). Dit ziet er uiteindelijk zo uit:
Power BI Query Editor tabel na data transformatie met nog maar 4 kolommen.
  • Transformeren Maak ook drie relatieve tabellen om je actieve data tabel makkelijk te kunnen slicen-en-dicen (kortweg filteren). Dit zijn de tabellen 1. Status (met de drie statussen), 2. Location (met alle unieke locaties), en 3. Datumtabel (met alle unieke datums). Dit ziet er zo uit:
Power BI Corona datamodel
Power BI datamodel met 1 actieve tabel (Covid-19 aantallen), en 3 relatieve tabellen.

Modelleren Technisch gesproken is het niet vereist om vier tabellen te maken, alles zou in één tabel kunnen. Echter, waar je vervolgens tegenaan loopt is dat je tabel behoorlijk traag kan worden, en dat je diverse metingen niet/slecht kan maken.

Visualiseren Nu kan je je Power BI rapport maken. Eerlijk gezegd begin ik vaak gewoon met dat algemene kengetallen, die ik kan valideren met de bron (super belangrijk!!). Zo start ik hier met het aantal Confirmed cases, dat is immers overal op internet terug te vinden (en natuurlijk ook in je Github bron). Vervolgens bouw ik dit steeds verder uit. Uiteindelijk heb ik de volgende metingen gemaakt:

Power BI tabel met alleen maar metingen.

Opmaak De opmaak van je rapport is super belangrijk. Mijn basis is vaak als volgt:

  • Bovenin een grijze balk met Titel, laatste update, en filters.
  • Vervolgens verdeel ik de pagina in grofweg 4 delen waar visualisaties op geplaatst kunnen worden. Hier zijn dit o.a. linksboven: Cards met losse getallen op hoofdlijnen, 2 grafieken en 1 kaart.

Wanneer je extra inspiratie nodig hebt kan je eens bij de Power BI Gallery kijken. Dit staat vol met Power BI rapporten die openbaar gedeeld zijn.

Delen Wanneer het rapport klaar is upload ik het naar Power BI Service. Daar deel ik het (in dit geval) op het Internet. Ook heb ik hier (via Power BI Desktop) een telefoon App van gemaakt:

Ik ben benieuwd wat je van dit rapport vindt, en hoe ik het verder kan verbeteren. Heb je vragen stuur me dan een bericht via Linked-in, of via onderstaande reacties.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *